tiistai 2. helmikuuta 2016

Odotusta, tuloksia ja ruokaostoksia

Voi, että mä olen iloinen tästä blogista! Mieliala nousee ihan vaan jo siitä, että avaan blogini etusivun ja rullailen alaspäin. Villapaidan kuvaan asti päästyäni olen jo loistotuulella.

Tämä päivä on ollut pitkä, mutta sitäkin tärkeämpi. Tapasin psykiatrin ja hoitajan, kävin sydänfilmissä tarkastuttamassa kaiken olevan ok, ja nyt olen palannut kotiin lääkepurkki kourassa. Tuossa se kiusoittelevasti minua tuijottaa. Avasin paketin, luin hirvittävät litanjat pelottavista haittavaikutuksista ja avasin jo purkin korkinkin ja tarkistin, että tabletit todella ovat keltaisia, niin kuin purkissa luvataan. Korkeintaan 1 käyttäjälle 10 000:sta voi tulla aivovaltimotulehdus tai -tukkeuma, sydänkohtaus, äkkikuolema, itsemurhan yritys. Mikä hirveintä, voi ehkä saada laajentuneet pupillit, haitan yleisyys tuntematon. Lisäksi yleisiin haittavaikutuksiin - 1 käyttäjällä 10:stä - kuuluu jano. Haastaisin kyllä heti lääkeyhtiön oikeuteen, jos mulle tulis lääkkeen oton jälkeen jano eikä siitä olisi ollut mainintaa paketissa!

Tähän mennessä oon malttanut pitää syyhyävät näppini kurissa, ja aion odottaa huomisaamuun. Oon ollut suorastaan epärealistisen innoissani ja vakuuttunut, että nyt ratkesivat mun kaikki ongelmat. Huomenna varmaan saan karun palautuksen todellisuuteen ja olen vain lääketokkurassa koko päivän ja vielä päälle päätteeksi saan itkuahdituskohtauksen siinä vaiheessa, kun vaikutus lakkaa. Kuulemma niinkin voi käydä. No, odotus on puoli nautintoa, joten aion olla innoissani edelleenkin. Sitä paitsi saan jo pelkästä ajatuksesta virtaa: miettikää, tein jopa makaronilaatikkoa ilman minkäänlaisia vaikeuksia tai edes lievää kärttyisyyttä! (Huijasin kyllä vähän ja jätin välistä kaikki työvaiheet, joissa mainittiin keittäminen, paistaminen tai sekoittaminen.)

Sain tänään käteeni myös neuropsykologin lausunnon. Tutkimustuloksista käy ilmi, että mulla on erityisesti tarkkaavuuden ylläpidon, aloitteellisuuden ja alkuun saattamisen ongelmia sekä häiriöherkkyyttä ja toiminnan ja tehtävien organisoinnin ja järjestämisen vaikeuksia. Tunnistatte varmaan minut tästä kuvauksesta...

Tekstissä myös todetaan, että "tällä hänen kapasiteetillaan" on helposti voinut suoriutua korkea-asteen opinnoista vähän vähemmälläkin lukemisella. "Tutkittavan kognitiivinen suoriutuminen on niin kielellisen kuin näönvaraisenkin päättelyn osalta erittäin lahjakkaiden tasoa. -- Myös muistitoiminnoissa tulee esille tutkittavan lahjakkuus."

Heprealta tuo teksti kyllä osittain tuntui. Mitä eroa on, jos eri osaamisalueista on kirjoitettu niiden olevan "erittäin hyvää", "oikein hyvää" ja "hyvää"? Entä paljonko on "vähän keskitasoa parempi" ja paljonko "selkeästi keskitasoa paremmin"? Mikä on käytetty asteikko, mihin minä sillä sijoitun? (Ihan kuin yrittäisi kokata amerikkalaisella reseptillä! Paljonko on kuppi, paljonko on puoli kuppia? Entä englantilaisissa ohjeissa?)

Entä keitä ovat nuo mystiset erittäin lahjakkaat? Onko olemassa joku lahjakkuuden asteiden luokittelu, jossa erittäin tarkoittaa jotain tiettyä astetta? Sentään ymmärsin, mitä kyky poikkeuksellisen nopeaan motoriseen prosessointiin tarkoittaa. En kyllä tuntenut itseäni lahjakkaaksi ja motorisesti kyvykkääksi yrittäessäni epätoivoisesti avata tuota lääkepurkkia. Perhanan lapsilukot.

Jaa-a, mitäs vielä. Laitetaanpa loppukevennykseksi vaikka tämän päivän kauppalista kaikkine ekologisine synteineen. Haukkukaa lyttyyn kommenttiboksissa. Ansaitsen ainakin kaksi läpsyä noista muovipusseista, muutaman lisää ulkomaisista hedelmistä ja pari ekstraa lehmänmaitotuotteista. Puhumattakaan kiinankaalin muovikääreestä tai ylipäätään suomalaisen kiinankaalin ostamisesta keskellä talvea. (Joo joo, otin minä siellä kaupassa ihan rennosti. Muutenhan en olisi edes pystynyt käymään koko kaupassa.)

Mitä saa 36 eurolla 49 sentillä?

- 500 g kaurahiutaleita
- 1 kg talkkunajauhoja
- 2 kg hiivaleipäjauhoja
- 400 g makaronia

- 9 pakettia Reissumiestä (eli reippaasti yli 2 kg)

- 2 pakettia oikeaa voita (eli 1 kg)
- 1 l täysmaitoa
- 1 kg jogurttia
- 500 g emmentalraastetta
- 200 g oikeaa fetaa

- 600 g kiinankaalia
- 600 g tomaatteja

- 1 kg klementiinejä
- 1,5 kg appelsiineja
- 2 kg banaaneja

- 800 g perunoita
- 1 kg porkkanoita
- 1 kg sipuleita

- 2 muovikassia.

Ensijaksossa selviää, kuinka mulle lääkkeiden kanssa käy. Tuleeko jano vai äkkikuolema, laajentuvatko pupillit? Hyvää yötä ja huomenta, pysykäähän kanavalla! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Piristähän päivääni kommentilla! :)