maanantai 18. joulukuuta 2017

Jaahas, sijoittajaksiko?

Oho! Perustin Nordnet-tilin!

Kysymys kuuluu: Mitä hittoa mä sillä teen?

Voi olla, että olisin jotain jo tehnyt, mutta kun kirjautumaan ei pääse ennen kuin seuraavana pankkipäivänä klo 7.00 alkaen, niin saattoi jäädä nyt tähän.

Ajatusketju.

1. Sijoittamisen tuottavuus perustuu sekä a) saatujen osinkojen suuruuteen että b) sijoitusten arvonnousuun. Näiden taustalla vaikuttaa c) millainen yritys/rahasto/kohde on. Taustaoletuksena on myös d) maailman ja markkinoiden vakaus.

2. Arvonnoususta (b) saa hyödyn vasta, jos myy. Minä en myy, koska joku sijoitusguru joskus sanoi, että ainoa mikä kaduttaa, on että ikinä myi yhtään mitään. Minä en siis aio myydä mitään, mitä ostan. Lisäksi kohta varmaan kupla puhkeaa (d), joten lähiaikoina ei kyllä mitään myydäkään.

3. Tarkasteltavaksi jää osinkojen suuruus (a). Mun omassa yrityksessä mun rahoilla on parempi tuottoprosentti kuin näin äkkiseltään ihmisten salkkuja selaillessa sijoitusmaailmasta saa! Oletuksella, että valitsen hankinnoissani enemmän varmoja nakkeja enkä painota liikaa palveluasennetta.

4. Yrityksiin tutustumiseen (c) saisi uppoamaan hirveästi aikaa, järkevää ei ole käyttää aikaa liikaa per osinkoeuro. Siksi ajattelin jotain "helppoa" rahastoratkaisua. Totuutta ei sitä paitsi välttämättä näe läheiselläkään tarkastelulla. Opettelulle ei myöskään ole aikaa, olen priorisoinut aikani muualle. En halua juuri tähän osaamiseen panostaa. Mutta pitäisihän tuntea hyvin tuote, johon rahansa laittaa! Oman yritykseni tunnen kuin omat taskuni (vähän on reikiä, mutta tiedän kyllä, missä). Lisäksi on eettisyysnäkökulma - minulle on tärkeää, millaisia toimintatapoja ja arvoja tuen rahoillani.

5. Maailmalla tilanne (d) on ollut epävarma jo pitkään. Viis siitä, mitä lehtiotsikot sanovat, sillä meikäläinenhän luottaa tieteellistäkin tieteellisempään lähteeseen eli perstuntumaan. Että eihän sitä nyt uskalla rahojaan laittaa tuonne jonnekin maailmalle liitelemään, oman kontrollin ulottumattomiin.

Niin että kumpi on parempi sijoituskohde, minä vai muut? Olisiko järkevää hajauttaa rahojaan oman yrityksensä ulkopuolelle (tuottamaan huonosti)? Olisiko se tässä maailman tilanteessa turvallista vai vaarallista? Pitäisikö tuo osakkeiden mahdollinen arvonnousu huomioida, vaikkei koskaan mitään aikoisikaan myydä (voihan niitä vastaan ehkä saada lainaa ja ostaa sitten lisää kalustoa omalle yritykselleen)?

Argh, ei tästä ota selkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Piristähän päivääni kommentilla! :)